جامعه کاربریلاگ

راهنمای گروه کاربری لینوکس، قسمت ششم

۶- پیشنهادات کاربردی

و در آخر قصد داریم توصیه‌­های کاربردی و هر چند پیشِ پا افتاده­ای را در اختیار کسانی قرار دهیم که قصد تأسیس، حفظ و یا رشد لاگ خود را دارند.

سازمان‌های حامی لاگ

در گذشته سازمانهای بسیاری حاضر بودند به لاگ­ها کمک کنند. یکی از قدیمی­ترین و فعالترین آنها عبارت است از:

Tux.Org:

Tux.Org برای لاگ­­ها و پروژه‌­های تولید نرم‌­افزاری Open Source نقش چتر را ایفا کرده است، این سازمان نقش حمایتی خود را از طریق ارائه موجودیت شرکتی به لاگ در تهیه و ارائه مواردی چون میزبانی وب (WebHosting)، لیست پستی (Mailing List)، تولید نمونه­‌های مشابه نرم‌­افزارهای معروف و برنامه­‌ریزی برای رویدادهای خاص در لاگ­ها به آنها ایفا می­کند. اطلاعات بیشتر در این زمینه را می­توان در وب­سایت http://www.tux.org/ مشاهده نمود.

تاسیس یک لاگ

– نزدیکترین لاگ به خود را مشخص کنید.

– در مورد قصد خود از تأسیس لاگ بر اساس سلسله مراتب منطقه‌­ای مناسب در comp.os.linux.announce اطلاع‌­رسانی کنید.

– در هر زمان ممکن قصد خود از تأسیس لاگ را به کاربران کامپیوتری منطقه خود بگوئید: کتابفروشیها، همایش­های تجاری، کافی­نت­ها، شرکتهای دانشگاهی، شرکتهای خدمات اینترنتی و … .

– مؤسسات و کسب و کارهای علاقه‌­مند را که حاضر به کمک در تأسیس لاگتان هستند را پیدا کنید.

– با تهیه لیست پستی (Mailing List) یا دیگر ابزارهای ارتباطی با علاقه‌­مندان به تشکیل لاگ رابطه برقرار کنید.

– از افراد با نفوذ بخواهید تا در مورد قصد تأسیس لاگ شما با دیگران صحبت کنند.

– از سرورهای اینترنتی درخواست کنید تا فضایی را در اختیار شما قرار دهند که بتوانید صفحات HTML خود را در مورد گروه در آن قرار دهید.

– به دنبال یافتن یک مکان مناسب برای جلسات باشد.

– اولین جلسه را برنامه‌­ریزی کنید.

– در اولین جلسه اهداف لاگ را تشریح کنید.

حفظ و توسعه لاگ

– موانع موجود بر سر راه عضویت در لاگ را تا حد ممکن بردارید.

– راه‌­اندازی سایت مخصوص لاگ را در اولویت کاریتان قرار دهید: بگذارید اطلاعات در جریان باشد، دستیابی به جزئیات جلسات را آسان کنید (جزئیاتی در مورد اشخاص حاضر در جلسات، ماهیت جلسات و مکان آن) و اطلاعات تماس و مکانیسم بازخورد را جدی بگیرید.

– توزیع­ها را برای کسانیکه مایلند راه‌­اندازی کنید.

– در منطقه خود هرکجا که کاربر کامپیوتری یافت می‌­شود، آگهی، پیغام و تبلیغ دستی پخش کنید.

– به طور اختصاصی لاگ را رهبری کنید.

– از الگوی رهبری «دیکتاتور خیرخواه»که توسط لینوس توروالدز مطرح شده پیروی نمایید.

– در اتخاذ تصمیمات بزرگ میان اعضا رأی­‌گیری کنید.

– برای پشتیبانی فنی لیست پستی (Mailing List) تهیه کرده و از «guru» بخواهید که در این مورد مشارکت داشته باشند.

– ترکیبی از انواع سخنرانی‌های پیشرفته و اساسی، رسمی و عامیانه را برنامه‌­ریزی کنید.

– از تلاش اعضای خود در جهت توسعه نر­م­‌افزاری حمایت کنید.

– راهی برای افزایش درآمد بدون عوارض پیدا کنید: به عنوان مثال، فروش کالای گنو/لینوکسی به اعضای لاگ و دیگران.

– به فکر تأمین امنیت قانونی و رسمی مانند الحاق شرکتی و یا بخشودگی مالیاتی برای گروه باشید.

– مراقب باشید که مکان برگزاری جلسات، رشد لاگ را محدود نکند.

– جلسات خود را در ارتباط نزدیک با رویدادهای تجاری، نمایشگاه­های کامپیوتری و یا دیگر رویدادهای جمعی مربوط به کاربران کامپیوتری برگزار کنید، بر فرض مثال مکانهایی که کاربران بالقوه گنو/لینوکسی ممکن است دور هم جمع شوند.

– همزمان با رهبری عملی لاگ به فکر انتخاب عناوین رسمی برای اعضا هم باشید: برخی عناوین مفید پست­های دفتری عبارتند از ریاست، مسئول امور مالی، منشی، میزبان جلسات (که دارای وظایفی از قبیل خواندن بیانیه‌­های عمومی، معرفی سخنران، شروع­کننده و خاتمه­‌دهنده و … مباحث می­باشد)، هماهنگ­‌کننده تبلیغات (نقش او در اداره Usenet­ها و ارسال ایمیل و تبلیغات محلی است) و هماهنگ­‌کننده برنامه (که کار سازماندهی و زمان­بندی سخنرانان جلسات را انجام می­دهد).

– راهی برای دریافت بازخورد از جانب اعضا و دیگران بگذارید تا در مورد راهنمایی­ها، اهداف و استراتژیهای لاگ اظهار نظر کنند.

– با اهداء فضای وب، لیست پستی و یا سایت ftp، از کوشش­های صورت گرفته در مورد گنو/لینوکس و جنبش نرم­افزار آزاد/متن‌­باز پشتیبانی کنید.

– برای نرم­‌افزارهای مربوطه یک وب­سایت ftp تعیین کنید.

– تمام فعالیتهای لاگ را در وب­سایت بایگانی کنید.

– از فروشندگان گنو/لینوکس، VAR­ها و … بخواهید که در جلسات لاگ برای حضار «جوایزتشویقی» در نظر بگیرند.

– در صورت لزوم اعتبار تخصیص دهید.

– اطلاعات لاگ خود را به لیست لاگ­ها ارسال کنید.

– وقوع جلسات خود را از طریق گروه­های یوزنتی (Usenet) و نشریات کامپیوتری و روزنامه­‌ها در اختیار عموم قرار دهید.

– کالاهای تبلیغاتی مانند فایلهای PostScript تهیه کنید، اعضای لاگ می­توانند در محیط کار، کتابفروشی­ها و فروشگاه­های کامپیوتری برای لاگ تبلیغات عمومی بکنند.

– انتظارات اعضا از لاگ را دریابید.

– اطلاعات مربوط به رویدادهای غیرمعمول لاگ را در نشریات محلی پخش کنید، رویدادهایی از قبیل همایش، راه­اندازی، روز شبکه و … .

– از منابع و اعضا برای تأمین نیازهای فناوری اطلاعات در سازمانهای غیرانتفاعی محلی استفاده کنید.

– طرفدار دوآتشه سیستم­‌عامل ما باشید، اما رفتار مسؤلانه نیز داشته باشید.

– از نیروی اعضای لاگ بهره ببرید.

– با فروشندگان، VAR­ها، تولیدکننده‌­ها و … رابطه حسنه داشته باشید.

– مشاورین موجود در منطقه خود را شناسایی کرده و با آنها در تماس باشید.

– با مدیران لاگ­های منطقه، ایالت، ناحیه یا کشور در ارتباط شبکه‌­ای باشید تا بتوانید تجربیات، ترفندها و منابع خود را باهم به اشتراک بگذارید.

– اعضا را در جریان چگونگی نرم­‌افزار قرار دهید. هسته‌­های جدید، باگ­ها (Bug)، تعمیرات، Patchها، مشاوره‌­های امنیتی همچنین آنها در جریان وضعیت جهانی گنو/لینوکس بگذارید؛ پورتهای تازه، مسائل مربوط به علامت تجاری و صدور مجوز، محل کار و سکونت توروالدز و … .

– پروژه مستندسازی لینوکس و دیگر منابع اطلاعاتی گنو/لینوکس را در جریان مستندات حاصل از لاگ قرار دهید: سخنرانیهای فنی، دوره­‌های آموزشی، راهنماهای محلی و … .

منبع لاتین: Linux User Group HOWTO

ادامه مطلب را در بخش بعدی مطالعه فرمایید.

فرشید نوتاش حقیقت

همیشه نیازمند یک منبع آموزشی فارسی در حوزه نرم‌افزارهای آزاد/ متن‌باز و سیستم‌عامل گنو/لینوکس بودم. از این رو این رسالت رو برای خودم تعریف کردم تا رسانه «محتوای باز» رو بوجود بیارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا