جامعه کاربریلاگ

نقش لاگ در پیشبرد دانش و اقتصاد، قسمت سوم

۵- اهداف لاگ

اهداف کلان انجمن­های کاربری لینوکس با استناد به اساسنامه جهانی Linux User Group How to نوشته RICK MOEN از قرار زیر است:

هدف اول: حمایت

در اساسنامه جهانی تشکیل لاگ چنین نوشته شده که وقتی چیزی به خوبی برایتان کار می­کند، دوست دارید آن را به هر تعداد از اطرافیان خود که می­توانید معرفی نمایید.

همچنین در این اساسنامه ذکر شده از آن جائیکه حمایت در لاگ­ها بطور آزادانه، با نیّت سالم و با تعهد سازمانی صورت می­گیرد. هرگاه شخصی در نتیجه تلاش لاگ با گنو/لینوکس آشنا گردد؛ پیشاهنگ و پیشبرنده خواهد بود.

به بیان ساده­‌تر زمانی که شخصی از جامعه به این موضوع پی ببرد که جاسوسی­‌های نرم‌­افزاری و نفوذ سایبری چه خسارات جبران­‌ناپذیری را به امنیت ملّی یک کشور خواهد زد و وابستگی­‌های نرم­‌افزاری به کشورهای متخاصم و نظام سرمایه­‌داری و انحصارطلبی علمی، چگونه از اینکه استقلال ملّی محقق شود، ممانعت به عمل می­‌آورد؛ افراد جامعه بعنوان اعضای انجمن، در نقش حمایتی لاگ با توجه به رسالتی که داوطلبانه برای خود برمی­گزیند انجام وظیفه می­نماید.

بی­ شک در جنگ بی­­رحمانه­ای که تحت عنوان«جنگ نرم» درگیرآنیم اصلی­ترین وظیفه ایرانی- اسلامی هر فرد جامعه، جهاد علمی می­باشد. از سویی دیگر مهمترین شروط بقای هر علم و دانشی، مستندسازی و مدوّن­سازی آن است تا در اختیارآیندگان قرارگیرد. این نقش در هدف دوم انجمن­های کاربری لینوکس پررنگ­تر می­گردد.

هدف دوم: آموزش

رسالت دوم لاگ­ها، کمک به ترویج و توسعه امر آموزش در حوزه نرم‌­افزارهای آزاد/متن‌­باز است، که همپوشان­ترین و مرتبط­ترین طرح اجرایی کشور با آن را می­‌بایست «تحوّل بنیادین آموزش و پرورش» دانست.

در نهایت با ایفای نقش حمایتی و آموزشی لاگ­‌ها، می­‌توان با کمک عزم ملّی در نظام آموزش و پرورش کشور، اصطلاحاً تحوّل بنیادین ایجاد نمود.

نهادهایی که مستقیماً با «طرح تحوّل بنیادین آموزش و پرورش» درارتباطند از این قرارند:

– سازمان آموزش و پرورش.

– سازمان آموزش فنی و حرفه‌­­ای.

– دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی.

لاگ­ها قادر خواهند بود بر اساس هدف آموزشی خود (نرم‌­افزارهای آزاد/متن‌­باز)، محتواهای آموزشی را تولید نموده و در ادامه با نهادهای آموزشی مرتبط با «طرح تحوّل بنیادین آموزش و پرورش» ارتباط برقرار سازند.

این نقش می­تواند به اهداف زیر مشتق شود:

– تدوین مستندات آموزشی آزاد/متن باز (ترجیحاً کتاب الکترونیکی) با توجه به کمبود منابع مورد نیاز(خصوصاً به زبان فارسی) در مباحث مربوطه جهت ارتقای سطح علمی ITجامعه.

– ایجاد سرفصل­های پیشنهادی جدید درسی جهت مهاجرت آموزشی از نرم‌­افزارهای انحصاری به نرم­‌افزارهای آزاد/متن باز معادل آن (اعم از هنرستانی، دانشگاهی، سازمان آموزش فنی و حرفه­­ای) برای مثال سرفصل درسی نرم­افزار Gimp جایگزین Photoshop نرم­افزار Libreoffice جایگزینMicrosoft Office و … .

تأکیدات برنامه ششم توسعه نیز در بخش «امور علم، فناوری و نوآوری» بدین شرح است:

بند ۷۵ برنامه ششم توسعه: «اجرای سند تحوّل بنیادین آموزش ‌و پرورش و تأکید بر دوران تحصیلی کودکی و نوجوانی.»

بند ۷۶ برنامه ششم توسعه: «افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزشی کشور.»

یقیناً در بحران امروز ایران که فقدان مولفه­هایی چون اقتصاد و فرهنگ، در پی پیوند عزم ملّی به مدیریت جهادی است تا در جهاد اقتضائی (جهاد ایرانی- اسلامی) حاضر، تحت عنوان «جهاد علمی»، ایرانی خودکفا را  به ارمغان آورد، جنگ­‌افزاری به جز دانش، چاره­‌ساز چنین جهادی نخواهد بود.

با تصویب سرفصل­های پیشنهادی جدید درسی که نسخه اولیه (یا پیشنویس) آن توسط جامعه کاربری (لاگ­ها) مدوّن گشته، فرهنگ به کار بستن نرم­‌افزارهای آزاد/متن­‌باز (با استناد به بند ۷۵ برنامه ششم توسعه) می­تواند از سطوح پایه تحصیلی آغاز گردد. فرهنگی که بخش قابل توجهی از آن، بطور دانش­‌بنیان در دوران تحصیل به جوانان القا می‌گردد تا دردوران اشتغالِ خود، نیز چرخه اقتصادی دانش­‌بنیان را به گردش درآورند.

این فرآیند در بند ۷۸ برنامه ششم توسعه نیز ذکر شده: «تنظیم رابطه‌ متقابل تحصیل با اشتغال و متناسب‌سازی سطوح و رشته‌های تحصیلی با نقشه‌ جامع علمی کشور و نیازهای تولید و اشتغال.»

البته می­بایست بستر اشتغال و کارآفرینی، از پیش ایجاد شده­ باشد تا بتوان اهداف برنامه ششم توسعه را درزمینه IT حولِ محورِ اقتصادِ دانش­‌بنیان به حرکت درآورد.

از آنجائیکه فناوری اطلاعات بعنوان یکی از فناوری­های نوین در دنیا شناخته می­شود و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم توجه به بومی­‌سازی فناوری­های نوین و دسترسی به دانش بومی، ضروری است تا توجه ویژه­ای به بومی­‌سازی نرم‌­افزارها در تمامی سطوح صورت گیرد.

طبق برنامه پنجم توسعه نیز بخشی از تولید ناخالص کشور می­بایست از صنعت نرم­‌افزار تأمین گردد.بنابراین نیاز دیده شد تا اقدامات مناسبی جهت توانمندسازی این صنعت صورت گیرد؛ که این اقدامات می­توانند در هدف سوم لاگ­ها نمود یابند.

منبع: سیویلیکا

ادامه مطلب را در بخش بعدی مطالعه فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا