نقش لاگ در پیشبرد دانش و اقتصاد، قسمت سوم

۵- اهداف لاگ
اهداف کلان انجمنهای کاربری لینوکس با استناد به اساسنامه جهانی Linux User Group How to نوشته RICK MOEN از قرار زیر است:
هدف اول: حمایت
در اساسنامه جهانی تشکیل لاگ چنین نوشته شده که وقتی چیزی به خوبی برایتان کار میکند، دوست دارید آن را به هر تعداد از اطرافیان خود که میتوانید معرفی نمایید.
همچنین در این اساسنامه ذکر شده از آن جائیکه حمایت در لاگها بطور آزادانه، با نیّت سالم و با تعهد سازمانی صورت میگیرد. هرگاه شخصی در نتیجه تلاش لاگ با گنو/لینوکس آشنا گردد؛ پیشاهنگ و پیشبرنده خواهد بود.
به بیان سادهتر زمانی که شخصی از جامعه به این موضوع پی ببرد که جاسوسیهای نرمافزاری و نفوذ سایبری چه خسارات جبرانناپذیری را به امنیت ملّی یک کشور خواهد زد و وابستگیهای نرمافزاری به کشورهای متخاصم و نظام سرمایهداری و انحصارطلبی علمی، چگونه از اینکه استقلال ملّی محقق شود، ممانعت به عمل میآورد؛ افراد جامعه بعنوان اعضای انجمن، در نقش حمایتی لاگ با توجه به رسالتی که داوطلبانه برای خود برمیگزیند انجام وظیفه مینماید.
بی شک در جنگ بیرحمانهای که تحت عنوان«جنگ نرم» درگیرآنیم اصلیترین وظیفه ایرانی- اسلامی هر فرد جامعه، جهاد علمی میباشد. از سویی دیگر مهمترین شروط بقای هر علم و دانشی، مستندسازی و مدوّنسازی آن است تا در اختیارآیندگان قرارگیرد. این نقش در هدف دوم انجمنهای کاربری لینوکس پررنگتر میگردد.
هدف دوم: آموزش
رسالت دوم لاگها، کمک به ترویج و توسعه امر آموزش در حوزه نرمافزارهای آزاد/متنباز است، که همپوشانترین و مرتبطترین طرح اجرایی کشور با آن را میبایست «تحوّل بنیادین آموزش و پرورش» دانست.
در نهایت با ایفای نقش حمایتی و آموزشی لاگها، میتوان با کمک عزم ملّی در نظام آموزش و پرورش کشور، اصطلاحاً تحوّل بنیادین ایجاد نمود.
نهادهایی که مستقیماً با «طرح تحوّل بنیادین آموزش و پرورش» درارتباطند از این قرارند:
– سازمان آموزش و پرورش.
– سازمان آموزش فنی و حرفهای.
– دانشگاهها و موسسات آموزش عالی.
لاگها قادر خواهند بود بر اساس هدف آموزشی خود (نرمافزارهای آزاد/متنباز)، محتواهای آموزشی را تولید نموده و در ادامه با نهادهای آموزشی مرتبط با «طرح تحوّل بنیادین آموزش و پرورش» ارتباط برقرار سازند.
این نقش میتواند به اهداف زیر مشتق شود:
– تدوین مستندات آموزشی آزاد/متن باز (ترجیحاً کتاب الکترونیکی) با توجه به کمبود منابع مورد نیاز(خصوصاً به زبان فارسی) در مباحث مربوطه جهت ارتقای سطح علمی ITجامعه.
– ایجاد سرفصلهای پیشنهادی جدید درسی جهت مهاجرت آموزشی از نرمافزارهای انحصاری به نرمافزارهای آزاد/متن باز معادل آن (اعم از هنرستانی، دانشگاهی، سازمان آموزش فنی و حرفهای) برای مثال سرفصل درسی نرمافزار Gimp جایگزین Photoshop نرمافزار Libreoffice جایگزینMicrosoft Office و … .
تأکیدات برنامه ششم توسعه نیز در بخش «امور علم، فناوری و نوآوری» بدین شرح است:
بند ۷۵ برنامه ششم توسعه: «اجرای سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش و تأکید بر دوران تحصیلی کودکی و نوجوانی.»
بند ۷۶ برنامه ششم توسعه: «افزایش سهم آموزشهای مهارتی در نظام آموزشی کشور.»
یقیناً در بحران امروز ایران که فقدان مولفههایی چون اقتصاد و فرهنگ، در پی پیوند عزم ملّی به مدیریت جهادی است تا در جهاد اقتضائی (جهاد ایرانی- اسلامی) حاضر، تحت عنوان «جهاد علمی»، ایرانی خودکفا را به ارمغان آورد، جنگافزاری به جز دانش، چارهساز چنین جهادی نخواهد بود.
با تصویب سرفصلهای پیشنهادی جدید درسی که نسخه اولیه (یا پیشنویس) آن توسط جامعه کاربری (لاگها) مدوّن گشته، فرهنگ به کار بستن نرمافزارهای آزاد/متنباز (با استناد به بند ۷۵ برنامه ششم توسعه) میتواند از سطوح پایه تحصیلی آغاز گردد. فرهنگی که بخش قابل توجهی از آن، بطور دانشبنیان در دوران تحصیل به جوانان القا میگردد تا دردوران اشتغالِ خود، نیز چرخه اقتصادی دانشبنیان را به گردش درآورند.
این فرآیند در بند ۷۸ برنامه ششم توسعه نیز ذکر شده: «تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و متناسبسازی سطوح و رشتههای تحصیلی با نقشه جامع علمی کشور و نیازهای تولید و اشتغال.»
البته میبایست بستر اشتغال و کارآفرینی، از پیش ایجاد شده باشد تا بتوان اهداف برنامه ششم توسعه را درزمینه IT حولِ محورِ اقتصادِ دانشبنیان به حرکت درآورد.
از آنجائیکه فناوری اطلاعات بعنوان یکی از فناوریهای نوین در دنیا شناخته میشود و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم توجه به بومیسازی فناوریهای نوین و دسترسی به دانش بومی، ضروری است تا توجه ویژهای به بومیسازی نرمافزارها در تمامی سطوح صورت گیرد.
طبق برنامه پنجم توسعه نیز بخشی از تولید ناخالص کشور میبایست از صنعت نرمافزار تأمین گردد.بنابراین نیاز دیده شد تا اقدامات مناسبی جهت توانمندسازی این صنعت صورت گیرد؛ که این اقدامات میتوانند در هدف سوم لاگها نمود یابند.
منبع: سیویلیکا
ادامه مطلب را در بخش بعدی مطالعه فرمایید.
سلام
«پخش بعدی» به همین مطلب پیوند داده شده.
لطفاً اصلاح کنید.
اصلاح شد