جستجو برای:
سبد خرید 0
  • صفحه اصلی
  • دوره‌های آموزشی
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • قوانین و مقررات
  • همکاری با ما
  • تماس با ما
محتوای باز
ورود
[suncode_otp_login_form]
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
عضویت
[suncode_otp_registration_form]
  • خانه
  • کتاب آنلاین
  • درباره سایت
  • درباره لوگو
  • تماس با ما
محتوای باز
  • صفحه اصلی
  • دوره‌های آموزشی
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • قوانین و مقررات
  • همکاری با ما
  • تماس با ما
شروع کنید
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0
[wcas-search-form]

OSPO چیست

26 تیر 1404
ارسال شده توسط فرشید نوتاش حقیقت
جامعه کاربری، گنو/لینوکس، لاگ، مهاجرت به آزاد/متن‌باز
OSPO چیست

دفتر برنامه متن‌باز (Open Source Program Office)، که معمولاً با نام OSPO شناخته می‌شود، یک تیم اختصاصی در یک سازمان است که هدف اصلی آن مدیریت و ترویج نرم‌افزار و فرهنگ متن‌باز است.

OSPOها نقش مهمی در کمک به سازمان‌ها برای گذر از پیچیدگی‌های متن‌باز، اتخاذ بهترین شیوه‌ها، حذف موانع از مصرف و تولید پروژه‌های متن‌باز و به حداکثر رساندن مزایای مشارکت در متن‌باز دارند.

گزارش تحقیقات بنیاد لینوکس، تحت عنوان «نگاهی عمیق به OSPO»، یک راهنمای جامع است که OSPO را بررسی می‌کند. این گزارش یک مدل بلوغ پنج مرحله‌ای ارائه می‌دهد که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا OSPO خود را ارزیابی کرده و عناصری را که برای پیشبرد بلوغ باید پیاده‌سازی شوند، شناسایی کنند. این گزارش بررسی می‌کند که چگونه شرکت‌ها OSPOها را ساختار می‌دهند و تاکید می‌کند که NORA (هیچ پاسخ درستی وجود ندارد) وجود دارد. این راهنما همچنین در مورد حداقل نیروی انسانی مورد نیاز برای عملیات آنها و چگونگی تکامل آن در طول زمان صحبت می‌کند. نقش‌ها و مسئولیت‌های OSPO و چالش‌هایی که در پذیرش شرکت‌های متن‌باز با آن مواجه هستند، در پایان گزارش آمده است.

تحقیقات بنیاد لینوکس در مورد ارزش تجاری OSPO، ارزش OSPO را در دو مرحله مجزا بررسی می‌کند: ایجاد OSPO و بلوغ OSPO. این گزارش می‌گوید ارزش مرحله اول «پاکسازی آشفتگی متن‌باز، بازیابی از سال‌ها رویکردهای موردی برای تحت لیسانس انحصاری APress Media, LLC، بخشی از مصرف و مشارکت در متن‌باز است.» مزایای مرحله دوم بر اساس مرحله اول بنا می‌شود و اینجاست که فرهنگ و آموزش جایگاه اصلی را به خود اختصاص می‌دهند. این گزارش همچنین توضیح می‌دهد که چگونه OSPOها نقش‌های مختلفی از جمله مشاور، تسهیل‌گر و تضمین پایداری OSPOها را بر عهده دارند.

بیایید نگاهی به نقش و مسئولیت‌های اصلی یک OSPO بیندازیم:

نقش OSPO

همانطور که قبلا ذکر شد، OSPO نقشی چندوجهی و محوری در یک سازمان ایفا می‌کند و به عنوان یک کاتالیزور استراتژیک برای پرورش و حفظ فرهنگ متن‌باز عمل می‌کند. در هسته خود، یک OSPO در هماهنگ‌سازی عملکردها و ابتکارات مختلفی که در مجموع به ادغام اصول و شیوه‌های متن‌باز در ساختار سازمان کمک می‌کنند، نقش مهمی دارد. بیایید نگاهی به نقش‌های مختلف بیندازیم.

مدیریت موثر

OSPO مجموعه‌ای از سیاست‌ها و ساختارهای مدیریتی را تدوین و اجرا می‌کند که نحوه تعامل سازمان با متن‌باز را تعیین می‌کند. این شامل دستورالعمل‌هایی در مورد مشارکت، صدور مجوز و انطباق برای اطمینان از یک رویکرد استاندارد و سازمان‌یافته است. سیاست‌های تعریف‌شده، زمینه را برای شیوه‌های سازگار و همسو با متن‌باز فراهم می‌کنند. این نقش، چارچوبی تعریف‌شده ارائه می‌دهد که شامل ارزیابی و مدیریت جنبه‌های قانونی و انطباق، رعایت مجوزهای متن‌باز، پیگیری تعهدات و بررسی‌های لازم برای جلوگیری از مشکلات حقوقی است. همچنین شامل انجام بررسی‌های کامل مجوز برای تمام اجزای متن‌باز مورد استفاده، ردیابی وابستگی‌ها و کاهش هرگونه ریسک قانونی مرتبط با استفاده و مشارکت سازمان در پروژه‌های متن‌باز است. این تعهد به حفظ یک رویکرد روشن و مسئولانه به متن‌باز، خطرات را به حداقل می‌رساند و پایه و اساس امنی را برای پذیرش آن در سازمان ایجاد می‌کند.

در نتیجه این اقدامات، سازمان به طور قابل توجهی خطر مواجهه با مسائل حقوقی مربوط به مجوزهای متن‌باز را کاهش می‌دهد. آنها یک نقشه راه روشن برای استفاده مسئولانه و اخلاقی از نرم‌افزار متن‌باز دارند که مرتبا از طریق ممیزی‌ها و بهبود سیاست‌ها به‌روزرسانی می‌شود. این امر نه تنها خطرات را کاهش می‌دهد، بلکه اعتماد را در جامعه متن‌باز و در میان مشتریان بالقوه که برای تعهد سازمان به رویه‌های قانونی و اخلاقی نرم‌افزار ارزش زیادی قائل هستند، تقویت می‌کند.

همسویی استراتژیک

OSPO با همسو کردن متن‌باز با اهداف تجاری گسترده‌تر سازمان، رویکردی استراتژیک به متن‌باز اتخاذ می‌کند. این سازمان یک برنامه جامع برای پذیرش راهکارهای متن‌باز و مشارکت در آنها تدوین می‌کند که مکمل این اهداف است. این استراتژی مستلزم درک عمیق از نیازهای منحصر به فرد سازمان و چگونگی پاسخگویی متن‌باز به آنهاست. اغلب، چندین واحد تجاری در یک سازمان وجود دارد.

نیازها و فرآیندهای هر یک از این واحدها می‌تواند بسیار متفاوت باشد. OSPO با واحدهای تجاری مختلف در سراسر شرکت همکاری می‌کند تا اطمینان حاصل کند که نیازهای تجاری آنها به وضوح درک شده است، استفاده از متن‌باز به وضوح درک شده است و به عنوان بخشی از آن به طور یکپارچه ادغام شده است. هرگونه گلوگاه فرآیندی ساده‌سازی شده و ابزارهایی برای خودکارسازی فرآیند و از بین بردن اصطکاک ایجاد شده است. این بهبود مداوم فرآیند و ابزار، امکان پذیرش سریع‌تر متن‌باز را فراهم می‌کند. این همسویی استراتژیک، سازمان را قادر می‌سازد تا از پتانسیل کامل متن‌باز به عنوان نیروی محرکه موفقیت خود بهره ببرد.

مشارکت اجتماعی

تعامل موثر با جوامع متن‌باز خارجی برای موفقیت سازمان در تلاش‌های متن‌باز حیاتی است. OSPO می‌تواند به عنوان یک تسهیل‌کننده عمل کند و مشارکت و همکاری فعال بین کارمندان با جوامع خارجی را تشویق کند. ممکن است هزینه‌های عضویت را پرداخت کند، مدارک را ارسال کند و قراردادهای پیوستن به این جوامع خارجی را امضا کند. این امر به واحدهای تجاری اجازه می‌دهد تا بر همکاری مهندسی تمرکز کنند و OSPO را به عنوان مرکز تعالی برای این تسهیل‌گری تثبیت می‌کند. این پل، سازمان را به اکوسیستم متن‌باز گسترده‌تر متصل می‌کند و کارمندان را قادر می‌سازد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، در بحث‌ها شرکت کنند و تخصص خود را در پروژه‌های متن‌باز به اشتراک بگذارند. این تلاش مشترک، توسعه راهکارهای مشترک را تقویت می‌کند، پیوندهای سازمان را با جامعه متن‌باز تقویت می‌کند و فرهنگ همکاری آزاد و اشتراک دانش را پرورش می‌دهد. OSPO با اتصال استعدادهای سازمان به جوامع خارجی، نوآوری را افزایش می‌دهد، توسعه را تسریع می‌کند و ردپای سازمان را در چشم‌انداز متن‌باز گسترش می‌دهد.

آموزش و حمایت

OSPO نقش محوری در آموزش و حمایت از بهترین شیوه‌های متن‌باز به سازمان ایفا می‌کند. این سازمان جلسات آموزشی جامع و منظم و برنامه‌های آموزشی برگزار می‌کند تا اطمینان حاصل شود که همه از مزایا و چالش‌های متن‌باز به خوبی آگاه هستند. این سازمان ممکن است کتاب‌های راهنما را به عنوان یک منبع استراتژیک بنویسد که بهترین شیوه‌ها، فرآیندها و دستورالعمل‌ها را برای جنبه‌های مختلف تعامل متن‌باز در سازمان تشریح می‌کند.

OSPOها به عنوان مربیانی برای رهبری ارشد در سازمان عمل می‌کنند. این به آنها کمک می‌کند تا اهمیت استراتژیک، مزایا و خطرات بالقوه مرتبط با پذیرش متن‌باز را درک کنند. این امر رهبران را در مورد روندهای بازار، مطالعات موردی و کاهش ریسک آموزش می‌دهد. آنها با رهبران همکاری می‌کنند تا طرح‌های تشویقی ایجاد کنند تا مهندسان برای مشارکت در متن‌باز انگیزه داشته باشند. نقش آنها در اطمینان از اینکه رهبران ارشد تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد گنجاندن متن‌باز در چشم‌انداز استراتژیک شرکت می‌گیرند، بسیار مهم است.

OSPO به طور فعال سازمان را تشویق می‌کند تا به جامعه متن‌باز کمک کند، که اغلب با پیروی از این شیوه‌ها در داخل شرکت انجام می‌شود. این شامل ارائه کد، تخصص و منابع به پروژه‌های متن‌باز می‌شود. این کمک‌ها شامل حوزه‌های مختلفی از کدنویسی و مستندسازی گرفته تا به اشتراک‌گذاری بهترین شیوه‌ها می‌شود. همزمان، OSPO مخزنی از منابع ارزشمند را توسعه داده و نگهداری می‌کند. این منابع شامل کتاب‌های راهنما، قالب‌ها و ابزارهایی است که برای پشتیبانی از تیم‌ها و پروژه‌های درون سازمان در هنگام اتخاذ شیوه‌های متن‌باز طراحی شده‌اند. آنها ممکن است به اشتراک‌گذاری فرآیندهای داخلی خود در خارج از شرکت را در نظر بگیرند تا دیگران بتوانند ابزارهای داخلی خود را اتخاذ و حتی متن‌باز کنند. OSPO با ارائه منابع در دسترس، ادغام متن‌باز در پروژه‌های سازمان را ساده می‌کند و همکاری یکپارچه و مشارکت مؤثر در جامعه متن‌باز را تضمین می‌کند.

اندازه‌گیری ضربه

پیتر دراکر، استاد مدیریت، گفته است: «اگر نتوانید چیزی را اندازه‌گیری کنید، نمی‌توانید آن را بهبود بخشید.» OSPO نه تنها به عنوان یک مرکز پرشور برای شایستگی متن‌باز در سازمان عمل می‌کند، بلکه به طور فعال تاثیر قابل اندازه‌گیری مشارکت‌های متن‌باز را از طریق ترکیبی از معیارهای کیفی و کمی پیگیری می‌کند. حمایت برای ترویج پذیرش متن‌باز در سراسر سازمان ضروری است. OSPO مزایای راهکارهای متن‌باز را، چه در داخل و چه در خارج، برای ایجاد آگاهی و پشتیبانی بیان می‌کند.

OSPOها ممکن است معیارهای مشارکت، میزان پذیرش این مشارکت‌ها توسط جامعه متن‌باز و در صورت نیاز، اقدامات لازم برای بهبود نرخ پذیرش را پیگیری کنند. آن‌ها میزان پذیرش پروژه‌های متن‌باز در داخل شرکت و مشارکت‌کنندگان خارجی در پروژه‌های آغاز شده توسط شرکت را پیگیری می‌کنند. آن‌ها ممکن است نظرسنجی‌هایی انجام دهند یا از توسعه‌دهندگان درون سازمان بازخورد جمع‌آوری کنند تا رضایت آن‌ها را از ابزارها و شیوه‌های متن‌باز ارزیابی کنند. سلامت جامعه و تجزیه و تحلیل در نرم‌افزار متن‌باز (CHAOSS) یک پروژه بنیاد لینوکس است و طیف گسترده‌ای از معیارها، مدل‌ها و نرم‌افزارها را برای سنجش سلامت جامعه متن‌باز ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، تاثیر ملموس ابتکارات متن‌باز را بر سودآوری سازمان، تلاش‌های نوآوری و اهداف کلی استراتژیک نظارت و اندازه‌گیری می‌کند. این رویکرد داده‌محور به نشان دادن ارزش متن‌باز در سازمان کمک می‌کند.

TODO Group

ارائه شده توسط: آنا خیمنز سانتاماریا، مدیر ارشد پروژه، دفتر متن‌باز، بنیاد لینوکس گروه TODO

یک پروژه همکاری متن‌باز که در بنیاد لینوکس میزبانی می‌شود، به عنوان یک کانال پشتیبان و یک مرکز منابع برای شرکت‌ها جهت مدیریت و ادغام موثر عملیات و فرهنگ متن‌باز در واحدهای تیمی عمل می‌کند. این گروه که رسما در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد، اکنون نماینده یک جامعه جهانی از متخصصان و کارشناسانی است که به پرورش بهترین شیوه‌ها و استراتژی‌ها برای مدیریت متن‌باز از طریق دفاتر برنامه متن‌باز (OSPO) اختصاص داده شده‌اند و همسویی با اهداف سطح C و تجاری را تضمین می‌کنند. این سازمان، اشتراک‌گذاری دانش و همکاری بین مشارکت‌کنندگان خود را تسهیل می‌کند، که شامل شرکت‌هایی در صنایع مختلف (نرم‌افزار، خودرو، سخت‌افزار، خرده‌فروشی، امور مالی و غیره)، موسسات دانشگاهی، سازمان‌های غیرانتفاعی و ادارات دولتی می‌شود.

شروع کار با منابع گروه TODO

گروه TODO منابع متنوعی را برای کمک به استراتژیست‌ها و مدیران متن‌باز شاغل در شرکت‌ها توسعه داده است. در زیر برخی از آنها آمده است:

  • راهنماهای متن‌باز برای سازمان: این راهنماها توسط رهبران متن‌باز از شرکت‌های بزرگ تا متوسط تهیه و استفاده شده‌اند. این راهنماها از بهترین شیوه‌ها برای اداره یک دفتر برنامه متن‌باز یا شروع یک پروژه متن‌باز در سازمان شما بهره می‌برند. راهنمای متن‌باز خروجی، که چارچوبی برای مشارکت و انتشار پروژه‌های متن‌باز ارائه می‌دهد، به ویژه برای سازمان‌های بزرگ، متوسط و کوچک توصیه می‌شود.
  • تعریف OSPO: تعریف گروه TODO از OSPO، که به طور مشترک توسط طیف وسیعی از متخصصان موضوعی درگیر در استراتژی و ادغام متن‌باز در سازمان‌های مختلف تهیه شده است، به عنوان یک سند زنده عمل می‌کند و به جامعه اجازه می‌دهد تا در طول سال‌ها در بهبود و به‌روزرسانی‌های آن مشارکت کنند.
  • چشم‌انداز OSPO: این پروژه متن‌باز، اکوسیستم OSPO، شامل سازمان‌های پذیرنده و ابزارهای مورد استفاده تیم‌های OSPO و متخصصان متن‌باز در سازمان‌ها را ترسیم می‌کند.
  • کتاب OSPO: مجموعه‌ای از دانش برای سازمان‌ها جهت درک بهتر نقش OSPO در عملیات روزمره، ادغام آن با وظایف واحدهای تجاری و همسویی با اهداف سطح C. این کتاب به صورت باز توسط گروهی از مشارکت‌کنندگان با دانش عمیق در استراتژی متن‌باز، جامعه، معیارها و مدیریت توسعه داده شده است.
  • فضاهای شبکه‌سازی: در میان گروه‌های کاری متمرکز بر توسعه ابتکارات خاص، جامعه گروه TODO طیف وسیعی از رویدادها، از جمله مسیرهای OSPO را در کنفرانس‌ها، وبینارها و گردهمایی‌های محلی، برای تسهیل شبکه‌سازی و اشتراک‌گذاری دانش بین متخصصان متن‌باز سازماندهی می‌کند.

جمع‌بندی

این مقاله توضیح داد که OSPOها چیستند و نقش آنها در یک سازمان چیست. هیچ راه واحدی برای ساختاردهی OSPO وجود ندارد و حتی عملکرد آنها نیز می‌تواند متفاوت باشد. این تنوع در مطالعات موردی از OSPOهای سازمان‌های مختلف مشهود است. هر مطالعه موردی، منشأ OSPO آنها، جایگاه OSPO در سازمان و نقش آن در تقویت فرهنگ متن‌باز را توضیح می‌دهد.

درباره فرشید نوتاش حقیقت

همیشه نیازمند یک منبع آموزشی فارسی در حوزه نرم‌افزارهای آزاد/ متن‌باز و سیستم‌عامل گنو/لینوکس بودم. از این رو این رسالت رو برای خودم تعریف کردم تا رسانه «محتوای باز» رو بوجود بیارم.

نوشته‌های بیشتر از فرشید نوتاش حقیقت
قبلی مدل‌های کسب‌وکار متن‌باز
بعدی رویدادهای داخلی متن‌باز

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

جستجو
جستجو برای:
دسته‌بندی موضوعی مقالات
  • برنامه‌نویسی
    • پایتون
  • پایگاه‌داده
    • MariaDB
    • MySQL
  • تجارت الکترونیک
    • بازاریابی اینترنتی
    • دیجیتال مارکتینگ
    • شبکه‌های اجتماعی
  • جامعه کاربری
    • لاگ
  • دسته‌بندی نشده
  • شبکه و امنیت
  • طراحی وب
    • سئو
    • سیستم مدیریت محتوا
      • وردپرس
  • فناوری‌های نوظهور
    • اینترنت اشیاء
    • رایانش ابری
      • OpenStack
    • کلان‌داده‌ها
  • گنو/لینوکس
    • توزیع
      • CentOS
      • اوبونتو
      • دبیان
      • فدورا
    • چیست
    • خط فرمان
  • مهاجرت به آزاد/متن‌باز
  • نرم‌افزار
    • اداری
      • لیبره آفیس
        • ایمپرس
        • بیس
        • دراو
        • رایتر
        • کالک
    • کاربردی
    • گرافیک و انیمیشن
      • بلندر
      • گیمپ
نماد الکترونیکی (اینماد)
پرداخت‌یار

محتوای باز؛ مرجع آموزشی نرم‌افزارهای آزاد/ متن‌باز

از اینکه قصد همکاری با رسانه «محتوای باز» را دارید بسیار خرسندیم و این مایه مباهات ماست.

نحوه همکاری با ما چندان پیچیده نیست و شرایط آن در ادامه، ارائه گردیده است.

دستمزد مدرسین

پیش از بیان شرایط ضبط ویدئو شایان ذکر است اشاره‌ای به دستمزد مدرسین سایت داشته باشیم.

شما ممکن است در دو حالت تمایل به نشر ویدئو خود را داشته باشید: یا آن را رایگان در اختیار عموم قرار دهید و یا اینکه در قبال فروش آن از خریدار وجه مربوطه محصول را اخذ نمایید.

صرف نظر از هر حالت ممکنه، می‌بایست شرایطی که در ادامه ذکر شده‌اند را رعایت کرده باشید.

در حالت اول (رایگان) رسانه محتوای باز (Open Content)، نه وجهی از شما برای نشر ویدئو می‌گیرد و نه وجهی به شما پرداخت می‌نماید و دوره آموزشی شما را به رایگان منتشر می‌کند.

اما در حالت بعدی طریقه همکاری به روش درآمد از فروش خواهد بود، به گونه‌ای که 70 درصد از کل مبلغ فروش دوره آموزشی متعلق به مدرس دوره بوده و 30 درصد مابقی به رسانه محتوای باز تعلق می‌گیرد.

شرایط کلی ضبط دوره آموزشی

دوره آموزشی مربوطه، صرف نظر از هر محتوایی که دارد می‌بایست در یکی از توزیعات گنو/لینوکسی ضبط شده باشد. (به‌عنوان مثال دوره دروپال در اوبونتو، دوره آموزشی کار با آردوینو در دبیان و امثالهم). اگر دوره آموزشی شما در محیط ویندوز و یا هر پلتفرم/سیستم‌عامل دیگری ضبط شده باشد از همکاری با شما معذوریم.

پیشنهاد می‌گردد برای ضبط دوره آموزشی در توزیع گنو/لینوکس از ابزار قدرتمند OBS استفاده نمایید. البته این صرفا یک پیشنهاد است و شما می‌توانید از هر ابزار مناسب دیگری برای این کار بهره ببرید.

برای آشنایی یا تسلط بیشتر می‌توانید دوره رایگان آموزش OBS محمد عابدینی را ببینید:

مشاهده دوره آموزش OBS
شرایط کیفی ضبط دوره آموزشی

کیفیت صدا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد و می‌بایست فاقد هر گونه نویز یا صدای اضافی دیگری (صدای محیط پیرامون) باشد.

دوره آموزشی تهیه شده صرفا باید برای رسانه محتوای باز تدوین شده باشد و در هیچ سایت مشابه دیگری قرار نگرفته باشد.

از قرار دادن موسیقی متن، در بک‌گراند دوره آموزشی شدیدا پرهیز کنید. این کار موجب حواس‌پرتی مخاطب و ضعیف شدن صدای مدرس می‌گردد.

دوره آموزشی ضبط شده می‌باید فاقد هر گونه لوگو یا آدرس سایت دیگری (در گوشه تصویر یا بک‌گراند صفحه دسکتاپ و هر جای دیگری) باشد.

در حین دوره، مدرس نباید به برند خاصی اشاره کند که جز رقبای ما به‌شمار می‌آیند.

مدرس باید در ابتدا در اواسط و در انتهای دوره به برند ما یعنی رسانه محتوای باز (Open Content) بصورت کلامی اشاره نماید.

مدرس، هنگام تدریس نباید تپق زده، سرفه یا عطسه کند یا صدای قورت دادن بزاقش شنیده شود و بایستی با صدای رسا، دوستانه و پرانرژی به تدریس بپردازد.

قبل از تدوین دوره آموزشی حتما با ما در تماس باشید و یک ویدیوی چنددقیقه‌ای (ترجیحا 5 الی 10 دقیقه)، بصورت نمونه‌کار برای ما بفرستید.

از همکاری با شما سپاسگزاریم.

فراخوان همکاری