جستجو برای:
سبد خرید 0
  • صفحه اصلی
  • دوره‌های آموزشی
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • قوانین و مقررات
  • همکاری با ما
  • تماس با ما
محتوای باز
ورود
[suncode_otp_login_form]
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
عضویت
[suncode_otp_registration_form]
  • خانه
  • کتاب آنلاین
  • درباره سایت
  • درباره لوگو
  • تماس با ما
محتوای باز
  • صفحه اصلی
  • دوره‌های آموزشی
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • قوانین و مقررات
  • همکاری با ما
  • تماس با ما
شروع کنید
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0
[wcas-search-form]

چرا شرکت‌ها ممکن است در پروژه‌های متن‌باز مشارکت نکنند؟

23 تیر 1404
ارسال شده توسط فرشید نوتاش حقیقت
جامعه کاربری، گنو/لینوکس، لاگ، مهاجرت به آزاد/متن‌باز
چرا شرکت‌ها ممکن است در پروژه‌های متن‌باز مشارکت نکنند؟

سازمان‌ها ممکن است به دلایل مختلف در مشارکت در متن‌باز مردد باشند و این نگرانی‌ها بسته به ماهیت کسب‌وکار، صنعت و سیاست‌های داخلی می‌تواند متفاوت باشد.

برخی از دلایل رایج عبارتند از:

نگرانی‌های مربوط به مالکیت معنوی

شرکت‌ها ممکن است هنگام مشارکت در پروژه‌های متن‌باز، نگران حفاظت از مالکیت معنوی خود باشند. این نگرانی‌ها ممکن است شامل تضادهای احتمالی با حق ثبت اختراعات موجود، اسرار تجاری یا فناوری‌های اختصاصی باشد.

مسائل حقوقی و انطباق

ترس از پیچیدگی‌های حقوقی، از جمله سوتفاهم در مورد مجوزهای متن‌باز و الزامات انطباق، می‌تواند شرکت‌ها را از مشارکت بازدارد. اطمینان از پایبندی به مجوزها و درک پیامدهای قانونی مشارکت‌ها، ملاحظات حیاتی هستند.

کمبود تخصص داخلی

شرکت‌ها ممکن است در مورد کمبود تخصص داخلی در شیوه‌ها، ابزارها و مشارکت جامعه متن‌باز تردید داشته باشند. منحنی یادگیری می‌تواند شیب تندی داشته باشد و شرکت ممکن است نگران اشتباه کردن یا مواجهه با چالش‌ها در اکوسیستم متن‌باز باشد.

مزیت رقابتی

برخی شرکت‌ها نرم‌افزار خود را به عنوان یک مزیت اختصاصی می‌بینند. به اشتراک گذاشتن کد با جامعه متن‌باز می‌تواند به عنوان از دست دادن یک مزیت رقابتی تلقی شود، به خصوص اگر شرکت به فناوری‌ها یا ویژگی‌های منحصر به فرد متکی باشد.

نگرانی‌های امنیتی

ملاحظات امنیتی می‌تواند عامل مهمی باشد. شرکت‌ها ممکن است هنگام افشای کد خود در معرض دید عموم، نگران افشای آسیب‌پذیری‌ها یا اطلاعات حساس باشند. سازمان‌های آگاه به امنیت ممکن است در مورد خطرات احتمالی محتاط باشند.

محدودیت‌های منابع

مشارکت در متن‌باز نیازمند زمان، تلاش و منابع است. برخی از شرکت‌ها، به‌ویژه شرکت‌های کوچک‌تر یا آن‌هایی که منابع توسعه محدودی دارند، ممکن است به دلیل نگرانی در مورد منحرف کردن پرسنل ارزشمند از فعالیت‌های اصلی کسب‌وکار، مردد باشند.

مدیریت اعتبار

ترس از واکنش‌های منفی یا انتقاد از سوی جامعه متن‌باز می‌تواند یک عامل بازدارنده باشد. شرکت‌ها ممکن است نگران خطرات مربوط به اعتبار خود باشند اگر مشارکت‌هایشان به خوبی مورد استقبال قرار نگیرد یا ناکافی تلقی شود.

بازگشت سرمایه نامشخص

شرکت‌ها ممکن است در مورد بازگشت سرمایه (ROI) حاصل از مشارکت در متن‌باز تردید داشته باشند. مزایای همکاری اجتماعی، بهبود کیفیت نرم‌افزار و افزایش اعتبار برند ممکن است بلافاصله آشکار یا قابل اندازه‌گیری نباشد. آنها ممکن است نتوانند «چرا» را به روشنی بیان کنند.

فقدان حمایت داخلی

بدون حمایت داخلی قوی از سوی رهبری یا ذینفعان کلیدی، کارکنان ممکن است در مشارکت در فعالیت‌های متن‌باز مردد باشند. فقدان درک یا تعهد از سوی سطوح بالاتر مدیریت می‌تواند مانع ابتکارات متن‌باز شود.

انطباق با مقررات

صنایعی با الزامات نظارتی سختگیرانه، مانند امور مالی یا مراقبت‌های بهداشتی، ممکن است در مشارکت در متن‌باز و در عین حال رعایت مقررات خاص صنعت، با چالش‌هایی روبرو شوند.

کنترل بر نقشه راه توسعه

شرکت‌ها ممکن است نگران از دست دادن کنترل بر نقشه راه توسعه باشند. پروژه‌های متن‌باز اغلب شامل تصمیم‌گیری مشارکتی هستند و شرکت‌ها ممکن است نگران توانایی خود در شکل‌دهی به مسیر یک پروژه باشند.

مقاومت فرهنگی

فرهنگ سازمانی می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. شرکت‌هایی که فرهنگ توسعه سنتی بسته‌ای دارند، ممکن است با مقاومت داخلی در برابر ایده مشارکت در متن‌باز مواجه شوند که مستلزم تغییر در طرز فکر است.

درباره فرشید نوتاش حقیقت

همیشه نیازمند یک منبع آموزشی فارسی در حوزه نرم‌افزارهای آزاد/ متن‌باز و سیستم‌عامل گنو/لینوکس بودم. از این رو این رسالت رو برای خودم تعریف کردم تا رسانه «محتوای باز» رو بوجود بیارم.

نوشته‌های بیشتر از فرشید نوتاش حقیقت
قبلی اهمیت فرهنگ متن‌باز
بعدی همسویی کسب‌وکار متن‌باز

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

جستجو
جستجو برای:
دسته‌بندی موضوعی مقالات
  • برنامه‌نویسی
    • پایتون
  • پایگاه‌داده
    • MariaDB
    • MySQL
  • تجارت الکترونیک
    • بازاریابی اینترنتی
    • دیجیتال مارکتینگ
    • شبکه‌های اجتماعی
  • جامعه کاربری
    • لاگ
  • دسته‌بندی نشده
  • شبکه و امنیت
  • طراحی وب
    • سئو
    • سیستم مدیریت محتوا
      • وردپرس
  • فناوری‌های نوظهور
    • اینترنت اشیاء
    • رایانش ابری
      • OpenStack
    • کلان‌داده‌ها
  • گنو/لینوکس
    • توزیع
      • CentOS
      • اوبونتو
      • دبیان
      • فدورا
    • چیست
    • خط فرمان
  • مهاجرت به آزاد/متن‌باز
  • نرم‌افزار
    • اداری
      • لیبره آفیس
        • ایمپرس
        • بیس
        • دراو
        • رایتر
        • کالک
    • کاربردی
    • گرافیک و انیمیشن
      • بلندر
      • گیمپ
نماد الکترونیکی (اینماد)
پرداخت‌یار

محتوای باز؛ مرجع آموزشی نرم‌افزارهای آزاد/ متن‌باز

از اینکه قصد همکاری با رسانه «محتوای باز» را دارید بسیار خرسندیم و این مایه مباهات ماست.

نحوه همکاری با ما چندان پیچیده نیست و شرایط آن در ادامه، ارائه گردیده است.

دستمزد مدرسین

پیش از بیان شرایط ضبط ویدئو شایان ذکر است اشاره‌ای به دستمزد مدرسین سایت داشته باشیم.

شما ممکن است در دو حالت تمایل به نشر ویدئو خود را داشته باشید: یا آن را رایگان در اختیار عموم قرار دهید و یا اینکه در قبال فروش آن از خریدار وجه مربوطه محصول را اخذ نمایید.

صرف نظر از هر حالت ممکنه، می‌بایست شرایطی که در ادامه ذکر شده‌اند را رعایت کرده باشید.

در حالت اول (رایگان) رسانه محتوای باز (Open Content)، نه وجهی از شما برای نشر ویدئو می‌گیرد و نه وجهی به شما پرداخت می‌نماید و دوره آموزشی شما را به رایگان منتشر می‌کند.

اما در حالت بعدی طریقه همکاری به روش درآمد از فروش خواهد بود، به گونه‌ای که 70 درصد از کل مبلغ فروش دوره آموزشی متعلق به مدرس دوره بوده و 30 درصد مابقی به رسانه محتوای باز تعلق می‌گیرد.

شرایط کلی ضبط دوره آموزشی

دوره آموزشی مربوطه، صرف نظر از هر محتوایی که دارد می‌بایست در یکی از توزیعات گنو/لینوکسی ضبط شده باشد. (به‌عنوان مثال دوره دروپال در اوبونتو، دوره آموزشی کار با آردوینو در دبیان و امثالهم). اگر دوره آموزشی شما در محیط ویندوز و یا هر پلتفرم/سیستم‌عامل دیگری ضبط شده باشد از همکاری با شما معذوریم.

پیشنهاد می‌گردد برای ضبط دوره آموزشی در توزیع گنو/لینوکس از ابزار قدرتمند OBS استفاده نمایید. البته این صرفا یک پیشنهاد است و شما می‌توانید از هر ابزار مناسب دیگری برای این کار بهره ببرید.

برای آشنایی یا تسلط بیشتر می‌توانید دوره رایگان آموزش OBS محمد عابدینی را ببینید:

مشاهده دوره آموزش OBS
شرایط کیفی ضبط دوره آموزشی

کیفیت صدا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد و می‌بایست فاقد هر گونه نویز یا صدای اضافی دیگری (صدای محیط پیرامون) باشد.

دوره آموزشی تهیه شده صرفا باید برای رسانه محتوای باز تدوین شده باشد و در هیچ سایت مشابه دیگری قرار نگرفته باشد.

از قرار دادن موسیقی متن، در بک‌گراند دوره آموزشی شدیدا پرهیز کنید. این کار موجب حواس‌پرتی مخاطب و ضعیف شدن صدای مدرس می‌گردد.

دوره آموزشی ضبط شده می‌باید فاقد هر گونه لوگو یا آدرس سایت دیگری (در گوشه تصویر یا بک‌گراند صفحه دسکتاپ و هر جای دیگری) باشد.

در حین دوره، مدرس نباید به برند خاصی اشاره کند که جز رقبای ما به‌شمار می‌آیند.

مدرس باید در ابتدا در اواسط و در انتهای دوره به برند ما یعنی رسانه محتوای باز (Open Content) بصورت کلامی اشاره نماید.

مدرس، هنگام تدریس نباید تپق زده، سرفه یا عطسه کند یا صدای قورت دادن بزاقش شنیده شود و بایستی با صدای رسا، دوستانه و پرانرژی به تدریس بپردازد.

قبل از تدوین دوره آموزشی حتما با ما در تماس باشید و یک ویدیوی چنددقیقه‌ای (ترجیحا 5 الی 10 دقیقه)، بصورت نمونه‌کار برای ما بفرستید.

از همکاری با شما سپاسگزاریم.

فراخوان همکاری