راهنمای گروه کاربری لینوکس، قسمت ششم

راهنمای گروه کاربری لینوکس، قسمت ششم

آخرین بروزرسانی

۶- پیشنهادات کاربردی

و در آخر قصد داریم توصیه‌­های کاربردی و هر چند پیشِ پا افتاده­ای را در اختیار کسانی قرار دهیم که قصد تأسیس، حفظ و یا رشد لاگ خود را دارند.

سازمان‌های حامی لاگ

در گذشته سازمانهای بسیاری حاضر بودند به لاگ­ها کمک کنند. یکی از قدیمی­ترین و فعالترین آنها عبارت است از:

Tux.Org:

Tux.Org برای لاگ­­ها و پروژه‌­های تولید نرم‌­افزاری Open Source نقش چتر را ایفا کرده است، این سازمان نقش حمایتی خود را از طریق ارائه موجودیت شرکتی به لاگ در تهیه و ارائه مواردی چون میزبانی وب (WebHosting)، لیست پستی (Mailing List)، تولید نمونه­‌های مشابه نرم‌­افزارهای معروف و برنامه­‌ریزی برای رویدادهای خاص در لاگ­ها به آنها ایفا می­کند. اطلاعات بیشتر در این زمینه را می­توان در وب­سایت http://www.tux.org/ مشاهده نمود.

تاسیس یک لاگ

– نزدیکترین لاگ به خود را مشخص کنید.

– در مورد قصد خود از تأسیس لاگ بر اساس سلسله مراتب منطقه‌­ای مناسب در comp.os.linux.announce اطلاع‌­رسانی کنید.

– در هر زمان ممکن قصد خود از تأسیس لاگ را به کاربران کامپیوتری منطقه خود بگوئید: کتابفروشیها، همایش­های تجاری، کافی­نت­ها، شرکتهای دانشگاهی، شرکتهای خدمات اینترنتی و … .

– مؤسسات و کسب و کارهای علاقه‌­مند را که حاضر به کمک در تأسیس لاگتان هستند را پیدا کنید.

– با تهیه لیست پستی (Mailing List) یا دیگر ابزارهای ارتباطی با علاقه‌­مندان به تشکیل لاگ رابطه برقرار کنید.

– از افراد با نفوذ بخواهید تا در مورد قصد تأسیس لاگ شما با دیگران صحبت کنند.

– از سرورهای اینترنتی درخواست کنید تا فضایی را در اختیار شما قرار دهند که بتوانید صفحات HTML خود را در مورد گروه در آن قرار دهید.

– به دنبال یافتن یک مکان مناسب برای جلسات باشد.

– اولین جلسه را برنامه‌­ریزی کنید.

– در اولین جلسه اهداف لاگ را تشریح کنید.

حفظ و توسعه لاگ

– موانع موجود بر سر راه عضویت در لاگ را تا حد ممکن بردارید.

– راه‌­اندازی سایت مخصوص لاگ را در اولویت کاریتان قرار دهید: بگذارید اطلاعات در جریان باشد، دستیابی به جزئیات جلسات را آسان کنید (جزئیاتی در مورد اشخاص حاضر در جلسات، ماهیت جلسات و مکان آن) و اطلاعات تماس و مکانیسم بازخورد را جدی بگیرید.

– توزیع­ها را برای کسانیکه مایلند راه‌­اندازی کنید.

– در منطقه خود هرکجا که کاربر کامپیوتری یافت می‌­شود، آگهی، پیغام و تبلیغ دستی پخش کنید.

– به طور اختصاصی لاگ را رهبری کنید.

– از الگوی رهبری «دیکتاتور خیرخواه»که توسط لینوس توروالدز مطرح شده پیروی نمایید.

– در اتخاذ تصمیمات بزرگ میان اعضا رأی­‌گیری کنید.

– برای پشتیبانی فنی لیست پستی (Mailing List) تهیه کرده و از «guru» بخواهید که در این مورد مشارکت داشته باشند.

– ترکیبی از انواع سخنرانی‌های پیشرفته و اساسی، رسمی و عامیانه را برنامه‌­ریزی کنید.

– از تلاش اعضای خود در جهت توسعه نر­م­‌افزاری حمایت کنید.

– راهی برای افزایش درآمد بدون عوارض پیدا کنید: به عنوان مثال، فروش کالای گنو/لینوکسی به اعضای لاگ و دیگران.

– به فکر تأمین امنیت قانونی و رسمی مانند الحاق شرکتی و یا بخشودگی مالیاتی برای گروه باشید.

– مراقب باشید که مکان برگزاری جلسات، رشد لاگ را محدود نکند.

– جلسات خود را در ارتباط نزدیک با رویدادهای تجاری، نمایشگاه­های کامپیوتری و یا دیگر رویدادهای جمعی مربوط به کاربران کامپیوتری برگزار کنید، بر فرض مثال مکانهایی که کاربران بالقوه گنو/لینوکسی ممکن است دور هم جمع شوند.

– همزمان با رهبری عملی لاگ به فکر انتخاب عناوین رسمی برای اعضا هم باشید: برخی عناوین مفید پست­های دفتری عبارتند از ریاست، مسئول امور مالی، منشی، میزبان جلسات (که دارای وظایفی از قبیل خواندن بیانیه‌­های عمومی، معرفی سخنران، شروع­کننده و خاتمه­‌دهنده و … مباحث می­باشد)، هماهنگ­‌کننده تبلیغات (نقش او در اداره Usenet­ها و ارسال ایمیل و تبلیغات محلی است) و هماهنگ­‌کننده برنامه (که کار سازماندهی و زمان­بندی سخنرانان جلسات را انجام می­دهد).

– راهی برای دریافت بازخورد از جانب اعضا و دیگران بگذارید تا در مورد راهنمایی­ها، اهداف و استراتژیهای لاگ اظهار نظر کنند.

– با اهداء فضای وب، لیست پستی و یا سایت ftp، از کوشش­های صورت گرفته در مورد گنو/لینوکس و جنبش نرم­افزار آزاد/متن‌­باز پشتیبانی کنید.

– برای نرم­‌افزارهای مربوطه یک وب­سایت ftp تعیین کنید.

– تمام فعالیتهای لاگ را در وب­سایت بایگانی کنید.

– از فروشندگان گنو/لینوکس، VAR­ها و … بخواهید که در جلسات لاگ برای حضار «جوایزتشویقی» در نظر بگیرند.

– در صورت لزوم اعتبار تخصیص دهید.

– اطلاعات لاگ خود را به لیست لاگ­ها ارسال کنید.

– وقوع جلسات خود را از طریق گروه­های یوزنتی (Usenet) و نشریات کامپیوتری و روزنامه­‌ها در اختیار عموم قرار دهید.

– کالاهای تبلیغاتی مانند فایلهای PostScript تهیه کنید، اعضای لاگ می­توانند در محیط کار، کتابفروشی­ها و فروشگاه­های کامپیوتری برای لاگ تبلیغات عمومی بکنند.

– انتظارات اعضا از لاگ را دریابید.

– اطلاعات مربوط به رویدادهای غیرمعمول لاگ را در نشریات محلی پخش کنید، رویدادهایی از قبیل همایش، راه­اندازی، روز شبکه و … .

– از منابع و اعضا برای تأمین نیازهای فناوری اطلاعات در سازمانهای غیرانتفاعی محلی استفاده کنید.

– طرفدار دوآتشه سیستم­‌عامل ما باشید، اما رفتار مسؤلانه نیز داشته باشید.

– از نیروی اعضای لاگ بهره ببرید.

– با فروشندگان، VAR­ها، تولیدکننده‌­ها و … رابطه حسنه داشته باشید.

– مشاورین موجود در منطقه خود را شناسایی کرده و با آنها در تماس باشید.

– با مدیران لاگ­های منطقه، ایالت، ناحیه یا کشور در ارتباط شبکه‌­ای باشید تا بتوانید تجربیات، ترفندها و منابع خود را باهم به اشتراک بگذارید.

– اعضا را در جریان چگونگی نرم­‌افزار قرار دهید. هسته‌­های جدید، باگ­ها (Bug)، تعمیرات، Patchها، مشاوره‌­های امنیتی همچنین آنها در جریان وضعیت جهانی گنو/لینوکس بگذارید؛ پورتهای تازه، مسائل مربوط به علامت تجاری و صدور مجوز، محل کار و سکونت توروالدز و … .

– پروژه مستندسازی لینوکس و دیگر منابع اطلاعاتی گنو/لینوکس را در جریان مستندات حاصل از لاگ قرار دهید: سخنرانیهای فنی، دوره­‌های آموزشی، راهنماهای محلی و … .

منبع لاتین: Linux User Group HOWTO

ادامه مطلب را در بخش بعدی مطالعه فرمایید.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.