سئوطراحی وب

بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو)

سئو (SEO) برگرفته از عبارت Search Engine Optimization هست که به طور خلاصه به معنی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو مثل گوگل قلمداد می‌شود، البته امروزه این تعریف از نظر موتورهای جستجو مفهوم دیگری یافته و به این صورت تعریف می‌شود.

بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو

این کلمه شامل مجموعه‌ای از فاکتورهاست که شامل زیبایی سایت، سرعت سایت، استفاده درست از کلمات مرتبط با حوزه فعالیت، لینک‌سازی داخلی و خارجی برای سایت، تبلیغات کاربردی و موثر، استفاده از url های درست و مرتبط با مقاله یا محصول و کلی بخش ها و فاکتورهای دیگر می‌شود.

چرا باید به سئو سایت اهمیت بیشتری بدهیم؟

روزانه بیش از هزاران سایت فقط در ایران ثبت می‌شود و رقابت تنگاتنگی بین دارندگان کسب و کار شکل گرفته است.

با ظهور ویروس کرونا و تعطیلی چندهفته‌ای خیلی از مشاغل و بازارها و مدارس خیلی از کاسبان و افراد دیگر هم متوجه شدند که فقط به صورت سنتی و حضور در محل کار یا بازکردن مغازه مثل روال قبلی نمی‌توانند همچنان درآمدزایی کنند و در چنین مواقعی با بروز بحران های همه گیر مثل پاندمی کرونا یا سایر خطرات که منجر به تعطیلی همه جانبه می‌شود بهتر است که در بستر اینترنت هم کسب و کارشان را فعال کنند.

خوب با این اوصاف قطعا برای هر شغلی رقبای زیادی وجود خواهد داشت. و اکنون اهمیت سئو در اینجا مشخص می‌شود.

طبق بررسی‌های کارشناسان و متخصصان حوزه سئو، ۹۰ درصد کاربران اینترنت فقط بر روی لینک‌های صفحه اول گوگل کلیک می‌کنند و احتمال اینکه به نتایج صفحات بعدی هم بروند خیلی محدود است.

سئو

فاکتورهای مهم در بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو

سئو متشکل از سه بخش ضروری است که به عنوان پایه های بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو معرفی می‌شود:

  • سئو تکنیکال
  • سئو داخلی
  • سئو خارجی

سئو تکنیکال

قبل از شروع هر کاری برای فرآیند بهینه‌سازی سایت، مهم‌ترین بخش کنترل و بررسی کدهای سایت برای کسب بهترین نتیجه است. سرعت مناسب سایت از اصلی‌ترین معیارهای گوگل برای رتبه بندی سایت به شمار می‌رود که شامل موارد زیر است:

  • بهینه سازی سرعت سایت
  • بهینه سازی کدهای HTML و Structured Data
  • سلامت کلی سایت، مدیریت Sitemaps ،Robots ،Redirects

سئو داخلی بخشی از فرایند بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو

پس از اطمینان از سلامت کدهای سایت و بهینه‌سازی سرعت آن، مرحله بعدی سئوی داخلی سایت است که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تحقیقات کلمات کلیدی و تدوین استراتژی محتوا
  • شناخت کلمات کلیدی اصلی و کلمات Long Tail برای شروع فعالیت‌های تولید محتوا

در این بخش ما کلمات اصلی مرتبط با حوزه کاری شما را شناسایی و اولویت بندی می‌کنیم. در نهایت برای هر عبارت برنامه‌ریزی صورت می‌پذیرد. در این مرحله موارد زیر انجام می‌شود:

  1. شناسایی و آنالیز کلمات کلیدی ارزشمند
  2. تدوین ساختار محتوایی سایت و صفحات هدف
  3. برنامه زمانی و استانداردهای تهیه محتوا
  4. تهیه محتوای مستمر متناسب با استانداردهای سئو
  5. و در اخر بخش سئوی خارجی سایت را انجام می‌دهیم

سئو خارجی و اجرای فرآیند لینک‌سازی

در این مرحله و پس از تولید محتوای بهینه در ادامه مسیر بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو ، لینک‌سازی داخلی شروع می‌شود. تمامی لینک‌های داخلی بررسی و بهترین برنامه برای حداکثر خروجی انجام می‌گردد. پس از آن برنامه لینک‌سازی خارجی آماده و به مرور اجرا خواهد شد. برنامه ریزی رپورتاژ آگهی ها و تولید محتوای آن‌ها و درج در سایت‌های مختلف در این مرحله انجام می‌پذیرد. همچنین گزارش لینک‌ها و فعالیت‌های سایت رقبا آماده و ارائه خواهد شد. از جمله فعالیت‌های این مرحله:

  • تدوین برنامه و استراتژی لینک‌سازی دستی
  • تدوین برنامه خرید رپورتاژ بر اساس بودجه و نیاز
  • حذف لینک‌های مخرب و رهایی از جریمه گوگل
منبع: چیکاوب – نوشته «فاطمه محمدی»

فرشید نوتاش حقیقت

همیشه نیازمند یک منبع آموزشی فارسی در حوزه نرم‌افزارهای آزاد/ متن‌باز و سیستم‌عامل گنو/لینوکس بودم. از این رو این رسالت رو برای خودم تعریف کردم تا رسانه «محتوای باز» رو بوجود بیارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا