شبکه و امنیت

عیب‌یابی شبکه

یکی از اصلی‌ترین قسمت های دوره نتورک پلاس، عیب‌یابی شبکه است.

توصیه می‌کنیم حتما تمام قسمت های قبلی را به دقت مطالعه کنید تا با مفاهیم و اصطلاحاتی که در قسمت‌های بعد به کار برده می‌شود، آشنایی کامل داشته باشید.

اشکال زدایی یا عیب یابی شبکه

هر کارشناس شبکه و هر متخصص در حوزه تجهیزات شبکه باید با اشکال زدایی آشنا باشد. اشکال زدایی از شبکه در نتورک پلاس بر اساس یک چارچوب مدون و مشخص است و شما باید با استفاده از یک فلوچارت بسیار مهم و کامل عیب یابی را در نظر داشته باشید. همانطور که در این فلوچارت مشاهده می‌کنید، هفت مرحله برای حل مشکلات شبکه ارائه شده است که در ادامه مقاله این مراحل را برای شما تشریح می‌کنیم.

مرحله اول، جمع آوری اطلاعات

در مرحله ابتدایی شما باید هر آنچه که در مورد اطلاعات لازم دارید را جمع‌آوری کنید. تمام علائم و اتفاقات غیرمعمول به شما کمک می‌کند تا مشکل را به خوبی پیدا کرده و برای حل آن اقدام کنید. پس از جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی علائمT وارد مرحله دوم که همان مرحله فرضیه احتمالی برای بروز مشکل است، می‌شویم.

مرحله دوم، فرضیه احتمالی در عیب یابی شبکه

در مرحله دوم یک سوال واضح را مطرح می‌کنیم. برای جواب این سوال، مدل OSI را از بالا به پایین یا از پایین به بالا دنبال می‌کنیم. مثلا فرض می‌کنیم که یک کابل یک کارت شبکه دچار مشکل شده است. کار را از لایه کاربرد شروع کرده و تمام ویژگی‌های ممکن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. پس از این مرحله، وارد مرحله سوم می‌شویم.

مرحله سوم، فرضیه خود در ارتباط با بروز مشکل را آزمایش کنید

در مرحله سوم فرضیه خودمان را برای تشخیص علت بروز مشکل آزمایش می‌‌کنیم. از دو حالت خارج نیست. یا فرضیه ما درست است، یا غلط است. اگر غلط است و به بن‌بست خورده‌ایم. در آن صورت دوباره به مرحله دوم برمی‌گردیم. اما اگر نه، ادامه می‌دهیم.

مرحله چهارم، برنامه‌‌ای برای حل مشکل بنویسید

پس از اینکه شما در مرحله سوم آزمایش فرضیه را انجام دادید. در مرحله چهارم برای حل مشکل یک برنامه‌ریزی می‌کنید. قاعدتا برنامه‌ریزی شما برعهده تکنسین‌ها و متخصصان و کارمندان است که در این زمینه دارای تجربه هستند. پس از اینکه برنامه‌‌ای برای حل مشکل به دست آوردید، آن را پیاده‌سازی می‌کنید.

هر زمان تغییری در یک شبکه اعمال می‌شود احتمال بروز مشکل و اختلال در انجام وظایف کارمندان دور از انتظار نیست. به ویژه زمانی که صحبت از نحوه تعامل با داده‌‌ها، برنامه‌‌های کاربردی و کاربران در میان باشد. در نتیجه همواره سعی کنید. به غیر از موارد اضطراری همیشه تغییرات را زمانی اعمال کنید که کمترین تعداد کاربر روی شبکه قرار دارند.

مرحله پنجم، راه‌حل خود را اجرایی کنید

پس در واقع در مرحله پنجم پیاده‌سازی و راه‌حل را انجام می‌دهید. اگر در مرحله پنجم پیاده‌سازی انجام شد و عملکرد سیستم درست شد. قاعدتا این مشکل باید حل شود. اگر که مشکل حل نشده بود، دوباره به مرحله دوم برای حل دوباره مسئله وارد می‌شویم. اما اگر مشکل حل شده بود، تمام تمهیدات لازم برای جلوگیری از اتفاق دوباره مشکل را در نظر خواهیم گرفت.

این نکته را در نظر بگیرید که قبل از آن‌ که تغییری اعمال کنید به دو نکته مهم دقت کنید: اول آن‌ که مطمئن شوید به همه کاربران در ارتباط با اتفاقات ناخواسته هشدار داده‌اید و از نرم‌افزارها و داده‌ های ضروری نسخه پشتیبان تهیه کرده‌اید. دوم آن‌ که تنظیمات و پیکربندی‌‌های فعلی را پیش از اعمال تغییرات یادداشت کنید. یاداشت‌ها باید همراه با بیشترین توضیح نوشته شده و در صورت لزوم بایگانی شوند. اکنون باید راه‌حل خود را به شکل محدود آزمایش کنید. برای اعمال تغییرات بزرگ، بهتر است هرگونه تغییر انجام گرفته را ثبت کرده و پس از اعمال تغییر فعالیت گروه کوچکی از کارمندان را بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکلی در انجام وظایف خود نخواهند داشت. پس از آن‌که مطمئن شدید همه چیز خوب است، تغییرات را به شکل سراسری اعمال کنید.

مرحله ششم، بررسی درست بودن عملکرد و اجرای اقدامات پیشگیرانه

مرحله ششم، مرحله بررسی درست بودن عملکرد و پیاده‌سازی اقدامات پیشگیرانه تعریف می‌شود.

در همان زمانی که راه‌‌حل خود را پیاده‌سازی می‌‌کنید، سیستم را به لحاظ عملکرد صحیح و عاری بودن از مشکل آزمایش کنید. این آزمایش باید چند روز پس از پیاده‌‌سازی راه‌‌حل انجام شود تا مطمئن شوید که همه موجودیت‌‌های درون یک شبکه به خوبی کار می‌‌کنند. در این مرحله باید اطمینان حاصل کنید که مشکل شناسایی شده، برطرف شده و دو مرتبه باز نخواهد گشت.

گام هفتم، مستندسازی مشکلات پیدا شده، اقدامات انجام شده و نتایج به دست آمده

در نهایت نیز قسمت ‌اخر، قسمت، مستندسازی یافته‌ها؛ اقدامات و نتایج است. به گونه‌ای که بتوان به عنوان یک تجربه خوب از آن استفاده کرد.

اکثر سازمان‌ ها از یک سیستم پیگیری تماس‌‌ها و فعالیت‌‌ها استفاده می‌‌کنند. تا مشکلات و راه‌‌حل‌‌ها را مستندسازی کنند. سازمان شما نیز به احتمال زیاد از شما انتظار دارد یک چنین کاری را انجام دهید. در این گزارش باید نام سند، دپارتمان، اطلاعات تماس شخصی که از او درخواست کمک کرده‌اید، اطلاعات به دست آمده در مورد مشکل، علائم و نشانه‌‌های مشکل، راه‌‌حل، نام تکنسینی که مسئول رسیدگی به مشکل بوده و مقدار زمانی که برای حل مشکل صرف شده باید لحاظ شود. اگر راه‌‌حل ابداعی شما منحصر به فرد باشد یا اطلاعاتی فراتر از حل یک مشکل در آن قرار گرفته باشد. شرکت از شما درخواست می‌‌کند تا این راه‌‌حل را به شکل یک سند منحصر به فرد در پایگاه دانش شرکت قرار دهید. تا در آینده سایر کارمندان شرکت یا سایر شرکت‌‌ها از آن استفاده کنند. (گوگل به وفور از این رویکرد استفاده می‌کند.)

نمونه موردی ساده ( عیب‌یابی شبکه در یک ارتباط شبکه از دست رفته)

فرض کنید یکی از کامپیوتر های سازمان نمی‌ تواند به اینترنت متصل شود. در اینجا یک فرآیند ساده برای رفع این مشکل ارائه شده است. این فرآیند ۷ مرحله‌ ای منطبق با مطالبی است که در مقاله امروز به آن پرداختیم.

مرحله اول عیب یابی شبکه، شناسایی مشکل و علایم آن

مرورگر کامپیوتر دسکتاپی یا لپ تاپی خود را باز می‌ کنید. اما کامپیوتر با پیغام خطایی اعلام می‌‌دارد که قادر به نشان دادن سایت نیست. در ادامه فایل اکسپلورر را باز می‌‌کنید و مشاهده می‌ کنید که نمی‌‌توانید به منابعی که روی شبکه محلی شما قرار دارد متصل شوید.

مرحله دوم عیب یابی شبکه، فرضیه احتمالی خود را بنویسید

در اولین احتمال کابل شبکه را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که از جای خود خارج نشده باشد. بر طبق مدل OSI باید ابتدا به جنبه‌‌های سخت‌‌افزاری مشکوک شده و مشکلات را از لایه پایین به بالا بررسی کنید.

مرحله سوم عیب‌یابی شبکه، فرضیه خود را برای مشخص شدن علت بروز مشکل آزمایش کنید

کابل را بررسی کنید تا ببنید کابل در سوکت خود قرار دارد یا از آن خارج شده است.

مرحله چهارم عیب‌یابی شبکه، برنامه‌‌ای برای حل مشکل تدوین کنید

تصمیم گرفته‌‌اید که کابل شبکه را وصل کنید. اتصال کابل به سوکت فرآیند ساده‌‌ای است که خللی در کار دیگران به وجود نمی‌‌آورد. در موارد دیگر باید یک برنامه‌ ریزی انجام دهید تا بررسی کنید اعمال تغییرات چه پیامدهای نامطلوبی روی کار سایر کارمندان خواهد گذاشت.

مرحله پنجم عیب‌یابی شبکه، راه‌‌حل خود را پیاده‌‌سازی کنید

در این‌جا قصد شما وصل دوباره کابل است.

مرحله ششم عیب‌یابی شبکه، تایید درست بودن راه‌‌حل و اجرای اقدامات پیشگیرانه

مرورگر خود را باز کرده و سعی کنید آنلاین شوید. فایل اکسپلورر را باز کرده و سعی کنید به منابع محلی شبکه متصل شوید.

مرحله هفتم عیب‌یابی شبکه، یافته‌‌ها، اقدامات انجام شده و نتایج را مستندسازی کنید

این مشکل و راه‌‌حل فوق نیازی به مستندسازی ندارد. با این حال از تکنسین‌‌های شبکه انتظار می‌‌رود سندی در ارتباط با اشکال‌‌زدایی و راه‌‌حل‌‌های ارائه شده آماده کنند.

در قسمت بعدی در مورد این موضوع بیشتر صحبت می‌کنیم.

آموزش جامع نتورک پلاس سایت «لیمانت» – قسمت هشتم

 

برچسب ها

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن