جستجو برای:
سبد خرید 0
  • صفحه اصلی
  • دوره‌های آموزشی
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • قوانین و مقررات
  • همکاری با ما
  • تماس با ما
محتوای باز
ورود
[suncode_otp_login_form]
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
عضویت
[suncode_otp_registration_form]
  • خانه
  • کتاب آنلاین
  • درباره سایت
  • درباره لوگو
  • درباره من
  • تماس با ما
محتوای باز
  • صفحه اصلی
  • دوره‌های آموزشی
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • قوانین و مقررات
  • همکاری با ما
  • تماس با ما
شروع کنید
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0
[wcas-search-form]

ماتریکس، آیندهٔ پیام‌رسانی

14 مرداد 1402
ارسال شده توسط محمدصالح کامیاب
شبکه‌های اجتماعی
جلد مقالهٔ ماتریکس، آیندهٔ پیام‌رسانی

سلام به همگی!

ماتریکس پیام‌رسانی نامتمرکز است که محبوبیتی روزافزون، به‌خصوص در بین طرفداران نرم‌افزار آزاد و متن‌باز، پیدا کرده است. در این مقاله، تلاش شده است تا این پیام‌رسان نوین، در حد فهم افراد غیرفنی توضیح داده شود و راهنمایی باشد برای دعوت افراد به این شبکهٔ بزرگ.

مقدمه

هر پیام‌رسان از دو نرم‌افزار تشکیل شده است:

  • کارخواه: نرم‌افزاری است که کاربر روی تلفن همراهش نصب می‌کند و با آن از پیام‌رسان استفاده می‌کند. کارخواه مانند صندوق پست است.
  • کارساز: نرم‌افزاری است که روی رایانه‌ای همیشه متصل به اینترنت نصب می‌شود و مغز پیام‌رسان است. کارساز مانند شرکت پست است.

ماتریکس

ماتریکس یک شیوه‌نامه برای پیام‌رسانی است. مانند قوانین ریاضی که به شما می‌گویند چگونه باید با عبارت‌های ریاضی سر و کله بزنید. هر کارخواه یا کارسازی که از شیوه‌نامهٔ ماتریکس پیروی کند، عضوی از شبکهٔ ماتریکس است. به همین خاطر تعداد زیادی کارخواه و کارساز برای شبکهٔ پیام‌رسانی ماتریکس وجود دارد و کاربر آزاد است هر کدام را که دوست دارد، انتخاب کند.

محبوب‌ترین و البته کامل‌ترین کارساز کنونی ماتریکس، «سیناپس» است. کارسازهای دیگری در نیز در دست توسعه هستند؛ اما هنوز به بلوغ کافی نرسیده‌اند.

کارخواه‌ها را در پایان معرفی می‌کنم.

ماتریکس نامتمرکز است

هر کسی می‌تواند با اجرای سیناپس، نمونه‌ای از ماتریکس داشته باشد. هر نمونهٔ ماتریکس مانند یک شرکت پست است و از نمونه‌های دیگر مستقل است. اما شیوه‌نامهٔ ماتریکس طوری طراحی شده که شرکت‌های پست مستقل از هم (نمونه‌های ماتریکس)، می‌توانند بین یک‌دیگر پیام رد و بدل کنند.

این باعث می‌شود که هر کسی بتواند پیام‌رسان خودش را داشته باشد و همچنین تمرکز قدرت اتفاق تخواهد افتاد. اما لازم نیست هر کسی یک نمونهٔ ماتریکس داشته باشد. نمونه‌های عمومی بسیاری وجود دارند که روزبه‌روز هم در حال بیش‌تر شدن هستند.

ماتریکس رمزگذاری شده است

وقتی کاربر پیامی را ارسال می‌کند، کارخواه ابتدا این پیام را رمزگذاری می‌کند و سپس به کارساز می‌فرستد. کلیدهای رمزگشایی پیام نیز فقط در دست فرستنده و گیرندهٔ پیام هستند. به این معنی که مدیر نمونه (و هیچ کس دیگر) نمی‌تواند پیام را بخواند.

ماتریکس نرم‌افزار آزاد است

تمام موارد بالا بدون این مورد، بی‌معنا هستند. نرم‌افزار آزاد یعنی کاربر در استفاده از نرم‌افزار، آزاد است، کد آن در دسترس است و هر کسی حق دارد در آن تغییر ایجاد کند و تغییراتش را منتشر کند.

اگر ماتریکس یک قدمِ کج بگذارد، سریع گندش در می‌آید و اگر توسعه‌دهندگانش اقدام به اصلاح نکنند، خیلی زود عده‌ای دیگر شروع به توسعهٔ انشعابی از ماتریکس در مسیر درست خواهند کرد.

ماتریکس؛ رایانامه‌ای نوین

شاید بتوان ماتریکس را رایانامه‌ای پیشرفته دانست. همان‌طور که در رایانامه افرادی که روی کارسازهای مختلف بودند، می‌توانستند به یک‌دیگر پیام دهند، ماتریکس نیز چنین است. با این تفاوت که رایانامه برای ردوبدل کردن نامه بود؛ ولی ماتریکس برای پیام‌رسانی است. همچنین قابلیت‌هایی همچون تماس صوتی و تصویری را نیز داراست.

چگونه به شبکهٔ ماتریکس بپیوندیم؟

کافی است نمونه‌ای برای خود انتخاب کنید. توجه داشته باشد که ممکن است بعضی از نمونه‌های فیلتر یا کند باشند یا محدودیت خاصی داشته باشند. در زیر فهرستی از چند نمونهٔ عمومی را آورده‌ام:

  • https://matrix.org
  • https://mozilla.org
  • https://tchncs.de
  • https://envs.net
  • https://wiiz.ir

برای عضویت، ابتدا باید یک کارخواه نصب کنید. در بیشتر کارخواه‌ها، نمونهٔ پیش‌فرض روی matrix.org است که به خاطر ترافیک بالا معمولاً کند است. برای تعویض نمونه، هنگام ایجاد حساب، matrix.org را با نمونهٔ مورد نظر عوض کنید. همچنین معمولاً هر نمونه یک کارخواه وب نیز دارد. برای یافتن کارخواه وب هر نمونه، به وبگاهشان بروید.

معرفی چند کارخواه ماتریکس

در اینجا چند تا از محبوب‌ترین کارخواه‌های ماتریکس آورده شده‌اند. برای رفتن به وبگاه هر کدام، روی عنوانشان کلیک کنید.

المنت (Element)

نشان‌وارهٔ المنت

المنت محبوب‌ترین و بالغ‌ترین کارخواه ماتریکس است. قابلیت‌های زیادی دارد و البته شاید کمی پیچیده باشد. المنت برای انواع بسترها در دسترس است.

شیلدی‌چت (SchildiChat)

نشان‌وارهٔ شیلدی‌چت

انشعابی از المنت است و می‌خواد ظاهری مرسوم‌تر داشته باشد. البته المنت را هم می‌توان با دستکاری تنظیماتش، تا حدودی شبیه به شیلدی‌چت کرد؛ اما شیلدی‌چت آن‌ها را پیش‌فرض تنظیم کرده است.

فلافی‌چت (FluffyChat)

نشان‌وارهٔ فلافی‌چت

خودش را نازترین کارخواه ماتریکس معرفی می‌کند! ظاهری متفاوت دارد که ممکن است بعضی‌ها از آن خوششان نیاید. قابلیت‌های نسبتاً کاملی دارد و نسبت به المنت، ساده‌تر است. در انواع بسترها قابل‌نصب است.

صینی (Cinny)

نشان‌وارهٔ صینی

نسبت به موارد بالا ناقص‌تر است؛ با این حال، تجربهٔ کاربری خوبی ارائه می‌دهد و سادگی‌اش در کنار پشتیبانی از مهم‌ترین قابلیت‌های ماتریکس، باعث محبوبیتش شده است. این کارخواه تحت وب در دسترس است.

کارخواه‌های دیگر

در اینجا فهرستی نسبتاً کامل از تمام کارخواه‌های ماتریکس قرار دارد.

راهنماهای دیگر

– راهنمای شیوه‌نامهٔ پیام‌رسانی ماتریکس در ویکی‌کتاب

 

پی‌نوشت: این مقاله را قبلاً در وب‌نوشت شخصی‌ام منتشر کرده بودم؛ اما این کامل‌تر است!

برچسب ها: پیام‌رسان آزاد/متن‌بازپیام‌رسان ماتریکسپیام‌رسان ماتریکس چیستپیام‌رسان نامتمرکزشیوه‌نامهٔ ماتریکسشیوه‌نامهٔ ماتریکس چیستکارخواه‌های ماتریکسماتریکس
درباره محمدصالح کامیاب

متأسفانه شرکت‌های انحصارطلب سودجو با راه انداختن پویش‌های تبلیغاتی، کاربران را به سوی خود جذب کرده‌اند. در اینجا نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز را معرفی می‌کنم تا کمکی باشد برای کسانی که به دنبال استفاده نکردن از نرم‌افزارهای انحصاری هستند.

نوشته‌های بیشتر از محمدصالح کامیاب
قبلی نمودارها: راحت‌ترین روش برای رسم تابع‌ها
بعدی راهنمای مشارکت در ترجمهٔ گنوم

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • بازتاب: راهنمای مشارکت در ترجمهٔ گنوم - محتوای باز

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

جستجو
جستجو برای:
دسته‌بندی موضوعی مقالات
  • برنامه‌نویسی
    • پایتون
  • پایگاه‌داده
    • MariaDB
    • MySQL
  • تجارت الکترونیک
    • بازاریابی اینترنتی
    • دیجیتال مارکتینگ
    • شبکه‌های اجتماعی
  • جامعه کاربری
    • لاگ
  • دسته‌بندی نشده
  • شبکه و امنیت
  • طراحی وب
    • سئو
    • سیستم مدیریت محتوا
      • وردپرس
  • فناوری‌های نوظهور
    • اینترنت اشیاء
    • رایانش ابری
      • OpenStack
    • کلان‌داده‌ها
  • گنو/لینوکس
    • توزیع
      • CentOS
      • اوبونتو
      • دبیان
      • فدورا
    • چیست
    • خط فرمان
  • مهاجرت به آزاد/متن‌باز
  • نرم‌افزار
    • اداری
      • لیبره آفیس
        • ایمپرس
        • بیس
        • دراو
        • رایتر
        • کالک
    • کاربردی
    • گرافیک و انیمیشن
      • بلندر
      • گیمپ
نماد الکترونیکی (اینماد)
پرداخت‌یار

محتوای باز؛ مرجع آموزشی نرم‌افزارهای آزاد/ متن‌باز

از اینکه قصد همکاری با رسانه «محتوای باز» را دارید بسیار خرسندیم و این مایه مباهات ماست.

نحوه همکاری با ما چندان پیچیده نیست و شرایط آن در ادامه، ارائه گردیده است.

دستمزد مدرسین

پیش از بیان شرایط ضبط ویدئو شایان ذکر است اشاره‌ای به دستمزد مدرسین سایت داشته باشیم.

شما ممکن است در دو حالت تمایل به نشر ویدئو خود را داشته باشید: یا آن را رایگان در اختیار عموم قرار دهید و یا اینکه در قبال فروش آن از خریدار وجه مربوطه محصول را اخذ نمایید.

صرف نظر از هر حالت ممکنه، می‌بایست شرایطی که در ادامه ذکر شده‌اند را رعایت کرده باشید.

در حالت اول (رایگان) رسانه محتوای باز (Open Content)، نه وجهی از شما برای نشر ویدئو می‌گیرد و نه وجهی به شما پرداخت می‌نماید و دوره آموزشی شما را به رایگان منتشر می‌کند.

اما در حالت بعدی طریقه همکاری به روش درآمد از فروش خواهد بود، به گونه‌ای که 70 درصد از کل مبلغ فروش دوره آموزشی متعلق به مدرس دوره بوده و 30 درصد مابقی به رسانه محتوای باز تعلق می‌گیرد.

شرایط کلی ضبط دوره آموزشی

دوره آموزشی مربوطه، صرف نظر از هر محتوایی که دارد می‌بایست در یکی از توزیعات گنو/لینوکسی ضبط شده باشد. (به‌عنوان مثال دوره دروپال در اوبونتو، دوره آموزشی کار با آردوینو در دبیان و امثالهم). اگر دوره آموزشی شما در محیط ویندوز و یا هر پلتفرم/سیستم‌عامل دیگری ضبط شده باشد از همکاری با شما معذوریم.

پیشنهاد می‌گردد برای ضبط دوره آموزشی در توزیع گنو/لینوکس از ابزار قدرتمند OBS استفاده نمایید. البته این صرفا یک پیشنهاد است و شما می‌توانید از هر ابزار مناسب دیگری برای این کار بهره ببرید.

برای آشنایی یا تسلط بیشتر می‌توانید دوره رایگان آموزش OBS محمد عابدینی را ببینید:

مشاهده دوره آموزش OBS
شرایط کیفی ضبط دوره آموزشی

کیفیت صدا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد و می‌بایست فاقد هر گونه نویز یا صدای اضافی دیگری (صدای محیط پیرامون) باشد.

دوره آموزشی تهیه شده صرفا باید برای رسانه محتوای باز تدوین شده باشد و در هیچ سایت مشابه دیگری قرار نگرفته باشد.

از قرار دادن موسیقی متن، در بک‌گراند دوره آموزشی شدیدا پرهیز کنید. این کار موجب حواس‌پرتی مخاطب و ضعیف شدن صدای مدرس می‌گردد.

دوره آموزشی ضبط شده می‌باید فاقد هر گونه لوگو یا آدرس سایت دیگری (در گوشه تصویر یا بک‌گراند صفحه دسکتاپ و هر جای دیگری) باشد.

در حین دوره، مدرس نباید به برند خاصی اشاره کند که جز رقبای ما به‌شمار می‌آیند.

مدرس باید در ابتدا در اواسط و در انتهای دوره به برند ما یعنی رسانه محتوای باز (Open Content) بصورت کلامی اشاره نماید.

مدرس، هنگام تدریس نباید تپق زده، سرفه یا عطسه کند یا صدای قورت دادن بزاقش شنیده شود و بایستی با صدای رسا، دوستانه و پرانرژی به تدریس بپردازد.

قبل از تدوین دوره آموزشی حتما با ما در تماس باشید و یک ویدیوی چنددقیقه‌ای (ترجیحا 5 الی 10 دقیقه)، بصورت نمونه‌کار برای ما بفرستید.

از همکاری با شما سپاسگزاریم.

فراخوان همکاری